KEDUDUKAN GEOGRAFI
Pembahagian
:
- India Utara
-
Meluas hingga ke kawasan Himalaya di Utara
- India Selatan
-
Meluas dari sungai Tapti di Pergunungan Vindhya hingga
ke Cape Comorin
Pemisah keduanya – Pergunungan Vindhya
LATAR
BELAKANG
ZAMAN
PALEOLITIK
Kekurangan
bukti arkeologi
- Aktiviti memburu & meramu herba – makanan.
ZAMAN
MESEOLITIK
i.
Pertanian & penternakan
ZAMAN
NEOLITIK
i.
Penggunaan batu – Peralatan
ii.
Pertanian – Tanam jagung, buah-buahan & pelihara
binatang (kambing & lembu)
iii.
Tinggal di gua – Lukisan ( Pemburuan & Tarian)
iv.
Menghasilkan benang & kain.
ZAMAN
PROTO-SEJARAH
Bermula 3000
tahun SM, lembah Sungai Indus.
Penemuan
arkeologi Mahenjo-Daro dan Harappa – sama dengan tamadun lain.
-
Agama, budaya, organisasi, pertanian &
pertukangan.
TAMADUN
LEMBAH INDUS
KEMAHIRAN
PERANCANGAN BANDAR
- Jalan raya utama
- Lorong-lorong dan jalan-jalan kecil menghubung
jalan utama
- Rumah
- The Great Bath
- Benteng pengawal banjir
- Gudang Bijirin
KEPERCAYAAN
i.
Penemuan mohor – duduk bersila seolah-olah melakukan
yoga.
§ Tiga tanduk –
tiga sifat tuhan = Penciptaan, Pemelihara & Pemusnah
ii.
Patung dewi ibu & Stupa.
SISTEM
TULISAN
Tulisan
Piktografik – tulisan logosillabik (Menandakan satu perkataan) – jantina, ikan,
ular, manusia dan sebagainya.
FAKTOR
KEMEROSOTAN LEMBAH INDUS
- Banjir
- Wabak
- Peperangan
PANDANGAN
SEMESTA
Selain hindu,
terdapat kepercayaan Buddha dan jaina yang tidak menerima kewibaan kitab veda
dan tidak mengakui kewujudan Tuhan yang muncul pada akhir Zaman Vedik di India.
AGAMA HINDU
Hindusme - tertua.
Bersifat semula
jadi atnpa pengasas.
Diberi nama
berdasarkan Sungai Sindhu (Indus)
Nama asal
Sanatana Dharma – prinsip @ peraturan kerohanian yang kekal abadi tanpa
permulaan mahupun kesudahan.
TAHAP
PERKEMBANGAN KEROHANIAN BERDASARKAN PEMIKIRAN ORNAG IND0-ARYA :
- Politiesme – memuja unsur-unsur alam semula jadi
– api, angina, pokok yang dianggap sebagai dewa dan dewi.
- Henoteisme – Percaya kepada kewujudan kuasa
tunggal iaitu dewa visvakarman ( dewa pencipta) dan prajapati (dewa ketua
semua makhluk di dunia).
- Monoteisme – terdapat satu kuasa agung yang
bertanggungjawab menggerakkan dunia dan diberi sift-sifat penciptaan,
pemeliharaan, serta pemusnah dan dianggap sebagai Tuhan, mereka mencipta
dewa brahma (Dewa Pencita), dewa Vishnu ( Dewa Pelindung/ Pemelihara) dan
dewa shiva ( Dewa Pemusnah) dikenali sebagai Trimurti ( Tiga Sifat)
- Monism – Percaya segala sesuatu di dunia ini
berasal dari satu sumber yang kewujudannya boleh dirasai dimana-mana
sahaja.
Pada peringkat
awal, upacara pengorbanan yang merupakan amalan bagi menggembirakan dewa dewi
turut dilaksanakan.
2 jenis
pengorbanan :
a) Grhya Karmani
(Pengorbanan Di Rumah) – dijalankan oleh ketua keluarga. Dibantu oleh isteri.
Adalakanya seorang pedanda dijemput.
Tujuan :awal musim hujan
i)
Elak ular-ular dari mengganggu keselamatan petani.
ii)
Menandakan musim panas
iii)
Sebelum meletakkan tiang pertama dalam pembinaan rumah
iv)
Selepas membaiki rumah.
v)
Berpindah ke rumah baru.
vi)
Anak lelaki kembali dari menuntut ilmu.
vii)
Bulan purnama.
viii)
Tahun baru.
ix)
Ternakan cepat membiak.
x)
Menandakan setiap peringkat dalam kehidupan.
b) Mahakratu dan
saura – upacara pengorbanan umum
Bila : Waktu-waktu
khas.
Oleh : Raja-raja
& org ternama.
Tujuan :
Kepemtingan sendiri & bkn utk kebaikan negara.
Dibantu : ratusan
pedanda – diberika upah.
FALSAFAH
HINDU
MEMENTING 5 KONSEP : BERKAIT antara SATU sama LAIN.
- Brahman – 1 prinsip yang menyelubungi segala apa
yang ada di dunia ini.
- Atman – roh duniawi yang bersemadi dalam badan
manusia yang bertujuan bersatu dengan brahman. Berasal dari brahman tetapi
perlu menyingkirkan segala karma.
- Karma – perbuatan,pemikiran & peraturan
individu yang akan mendatangkan kesan pada kehidupan akan datang/kelahira
semula dikenali sebagai
i)
punya karma – perbuatan baik.
ii)
Pava karma – Perbuatan Jahat.
- Samsara – lingkaran kematian dan kelahiran yang
dilalui oleh atman.
- Mokhsa – pelepasa dari kehidupan duniawi &
bersatu dengan Brahman.
*Tujuan setiap
atman = membebaskan diri daripada karma dan mencapai mokhsa.
PENGANUT
HINDU BERPEGANG KEPADA 4 KITAB VEDA (
SRUTI) :
a) Rig Veda – bait
puji-pujian (terawal)
b) Yajur Veda –
Doa-doa ( Upacara korban)
c) Sama Veda –
Stanza dari rig veda
d) Atharva Veda
–Jampi-jampi (amalan magis)
BUDDHISME
Pengasas :
Siddharta Gautama Buddha
Ajaran : tolak
ketuhanan-menumpukan aspek moral dan etika.
Sebelum kematian
pengasasnya, terdapat 1 aliran asal, tetapi selepas kematiannya wujud aliran
penting iaitu :
a) Mahayana
b) Theravada
(Hinayana)
Ajaran ini
dihimpunkan oleh para pengikutnya dan dikenali sebagai pitaka.
Terdapat 3 buah
pitaka (Tripitaka) :
i.
Sutta Pitaka – ajaran-ajaran asas budha yang dikenali
sebagai Dhamma.
ii.
Vinaya Pitaka – peraturan untuk penduan para sami.
iii.
Abhidhamma Pitaka – dicipta selepas zaman Budha.
Mengandungi ajaran metafizik/falsafah tentang tujuan kehidupan, kesedaran
kerohanian, pencapaian nirwana dan sbb.
Doktrin
ajaran Buddha tentang dhamma dirangkumkan dalam 4 kebenaran mulia:
i.
Dukka ( Penderitaan) – lahirnya seseorang ke dunia
adalah 1 penderitaan.
ii.
Samudaya (punca atau penyebab penderitaan) – keinginan
hawa nafsu
iii.
Nirodha (penghapusan penderitaan) – perlu hapuskan
hawa nafsu
iv.
Marga – cara untuk memadam api keinginan – dengan
mengamalkan prinsip “Jalan Lapan Lapis Mulia”:-
a) Kepercayaan yang
betul
b) Tujuan atau
cita-cita yang betul
c) Pertuturan yang
baik
d) Perbuatan yang
betul
e) Hidup yang betul
f)
Usaha yang benar
g) Fikiran yang
betul
h) Renungan yang
baik.
Konsep terpenting
dalam ajaran :
Ahimsa – menolak
penyiksaan serta pembunuhan sesame makhluk walaupun utk sumber makanan.
Menurut Buddha,
semua makhluk bernyawa wujud roh dan perbuatan membunuh makhluk akan menggangu
roh yang bersemadi. Ia dianggap perbuatanberdosa dan menyebabkan pegumpulan
pava karma yang akan menyukarkan mencapai nirwana.
Nirwana –
melepaskan diri dariapda segala ikatan duniawi,mengetahui kebenaran serta
memperoleh kesedaran secara keseluruhan di mana api keinginan dipadamkan sama
sekali.
JAINISME
Banyak persamaan
dengan Upanishad dan Buddhisme.
Pengasas _
mahavira ( nanma asal vardhamma)
Memntingkan
undang2 sebab & akibat yang dipercayai menetukan kelahiran semula roh-roh individu.
Kehidupan manusia
adlah penderitaan yang disebabkan kehendak. Seseorang dapat membuang kehendak
maka terbukalah jalan untuk mencapai kebahagiaan sebenar (Nirvana).
Jalan mencapai
nirvana :
a) Keyakinan yang
benar
b) Pengetahuan yang
benar
c) Kelakuan yang benar
– terdapat dalam 5 perintah jiwa:
i.
Jangan membunuh
ii.
Jangan mencuri
iii.
Jangan berdusta
iv.
Jangan berkhidupan yang tidak bersih/pemabuk
v.
Jangan berkehendak sesuatu.
Ajaran ini
mengandungi 9 prinsip :
- Jiva
- Ajiva
- Asrava
- Papa karma
- Punya karma
- Bandha’
- Samvara
- Nirjara
- Siddhi
*individu yang
dapat samvara dan siddhi dianggap wira yang menang dalam perjuangan – jina (
perwira).
MASYARAKAT
DAN BUDAYA
SISTEM
KASTA/VARNA?/JATI
InstitusI unik
Berasaskan endogamy, pekerjaan tradisional, keahlian
turun temurun & sistem hierarki.
Dikaitkan dengan konsep karma dan kelahiran semula.
Konsep tersebut telah disalahgunakan demi kepentingan golongan tertentu dengan mengaitkan individu yang banyak dosa dilahirkan dalam kasta bawahan.
Brahmin –
kuasa tertinggi.
Tidak boleh diganggu oleh kasta lain.
SISTEM VARNA
Hnay diamalakn di
india Utara.
Wujud dari zaman
Veda.
Bermula dengan
kedatnagn arya
Tetap & tidak
berubah.
Susunan :-
- Brahmin – golongan ahli agama/pemikir/pengajar
- Kshatriya – pemerintah/tentera
- Vaishya – peniaga/petani
- Shudra – Buruh/ hamba yang berkhidmat kepada 3
golongan di atas.
Orang arya telah meletakkan mereka ke dalam tiga kasta
teratas iaitu Trivarna. Mereka menganggap bahawa kaum mereka berbuadaya
berbanding masyarakat tempatan. Kemjudian masyarakat tempatan dimasukkan
kedalam sistem ini sebagai varna ke-4 (Caturvarna). Selain 4 kasta di atas,
terdapat pula golongan yang dikenali sebagai panchama/Chandala iaitu mereka
yang amat rendah kedudukannya dan dibuang dari sistem varna.
Sistem Jati
Apabila tamadun India semakin berkembang, terdapat
pelbagai bentuk pekerjaan sekitar zaman Veda. Sistem asal varna tidak diamalkan
lagi.
Bersifat kesatuan kesatuan sekerja berfungsi
berdasarkan pekerjaan yang mempunyai identity sosial dan kepentingan ekonomi.
Pada awalnya, hanya diamalkan di India Utara.
Tidak seoramgpun terkecuali.
Memiliki :
a) Pentadbiran
b) Peraturan-peraturan
c) Sistem keadilan
UNIT TERKECIL : Panchayat
– mengendalikan segal isu tanpa perlu merujuk pemerintah pusat.
Selepas beberapa kurun, pemeringkatan taraf dalam
sistem jati amat dipentingkan dan berlaku pengasingan sosial (tempat makan,
sumber air, perkahwinan endogamy & sbb) bagi menjaga identity jati
masing-masing.
Bukan diamalkan oleh hindu – Islam, Kristian.
Terdapat golongan yang dikaitkan dengan kekotoran,
penyakit dan kematian – Untouchables/Harijan(Children Of
God)/Dalit(Broken/Tertindas)
Tidak
dibenarkan masuk ke rumah-rumah jati lain.
Tidak
mendapatkan air dari sumber yang sama.
Melakukan
pekerjaan kotor : pengutip bahan buangan atau pemebersih lubang najis.
Tiada
hak mendapat pendidikan, harta & senjata ( Mempertahankan diri)
*Diharamkan pada 1947
Amalan Sati / Sutee
Seorang balu akan membakar diri bersama mayat suami
yang dibakar.
Sati – Wanita Suci
Mereka dianggap suci
Masuk syurga
Diberi status dewi.
Faktor ;
Ekonomi – isteru bergantung kepada suami
Sosial – dianggap bernasib malang, dijauhi oleh
masyarakat dan menyebabkannya sukar untuk hidup.
Diharamkan oleh British, 1829.
Peristiwa :
a) 1987, balu 18
tahun bakar diri. Roop Kanwar dari Rajastan.
b) 2002, Kuttu Bai.
65 tahun dari Madya Pradesh.
c) 2006, 2 balu
Uttar Predesh 35 & Sagar 40.
TOKOH PEJUANG DALAM TAMADUN INDIA
Mohandras Karamchand Gandhi (1869-1948)
Mahatma Ghandi.
Mahatma – Semangat kental (Great Soul)
Cara :
Tidak guna kekerasan/non-violence/Satyagraha.
Berasal dari kasta : Kshatriya
Melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang,
London.
Memperjuang hak minority/untouchables
Memperjuangkan pembebasan india dariapda pengaruh
British – Ahimsa.
Cth : Mogok
lapar.
Memulau
barangan British.
RAJA RAM MOHAN ROY (1772-1833)
Gelaran : Father Of Modern India
Pengasas : Brahmo Samaj (Universal Religion) – percaya
kepada 1 tuhan (Brahma) & sembah berhala
Sebab : Falsafah perjuangan berkonsep :
a) Demokrasi
b) Liberalism
c) Humanisme
Kasta : Brahmin
Tentang :
Amalan sutee
Child Marriage
Sistem Kasta
Sumbangan lain:
- Pendidikan kaum wanita
- Wanita berhak mendapat dan memiliki harata.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete