Skip to main content

TAMADUN INDIA

KEDUDUKAN GEOGRAFI 

Pembahagian :
  1. India Utara
-          Meluas hingga ke kawasan Himalaya di Utara
  1. India Selatan
-          Meluas dari sungai Tapti di Pergunungan Vindhya hingga ke Cape Comorin
Pemisah keduanya – Pergunungan Vindhya
LATAR BELAKANG
ZAMAN PALEOLITIK
Kekurangan bukti arkeologi
  1. Aktiviti memburu & meramu herba – makanan.

ZAMAN MESEOLITIK
i.                     Pertanian & penternakan
ZAMAN NEOLITIK
i.                     Penggunaan batu – Peralatan
ii.                    Pertanian – Tanam jagung, buah-buahan & pelihara binatang (kambing & lembu)
iii.                  Tinggal di gua – Lukisan ( Pemburuan & Tarian)
iv.                  Menghasilkan benang & kain.

ZAMAN PROTO-SEJARAH
Bermula 3000 tahun SM, lembah Sungai Indus.
Penemuan arkeologi Mahenjo-Daro dan Harappa – sama dengan tamadun lain.
-          Agama, budaya, organisasi, pertanian & pertukangan.
TAMADUN LEMBAH INDUS
KEMAHIRAN PERANCANGAN BANDAR
  1. Jalan raya utama
  2. Lorong-lorong dan jalan-jalan kecil menghubung jalan utama
  3. Rumah
  4. The Great Bath
  5. Benteng pengawal banjir
  6. Gudang Bijirin
KEPERCAYAAN
i.                     Penemuan mohor – duduk bersila seolah-olah melakukan yoga.
§  Tiga tanduk – tiga sifat tuhan = Penciptaan, Pemelihara & Pemusnah
ii.                    Patung dewi ibu & Stupa.

SISTEM TULISAN
Tulisan Piktografik – tulisan logosillabik (Menandakan satu perkataan) – jantina, ikan, ular, manusia dan sebagainya.

FAKTOR KEMEROSOTAN LEMBAH INDUS
  1. Banjir
  2. Wabak
  3. Peperangan

PANDANGAN SEMESTA
Selain hindu, terdapat kepercayaan Buddha dan jaina yang tidak menerima kewibaan kitab veda dan tidak mengakui kewujudan Tuhan yang muncul pada akhir Zaman Vedik di India.

AGAMA HINDU
Hindusme -  tertua.
Bersifat semula jadi atnpa pengasas.
Diberi nama berdasarkan Sungai Sindhu (Indus)
Nama asal Sanatana Dharma – prinsip @ peraturan kerohanian yang kekal abadi tanpa permulaan mahupun kesudahan.

TAHAP PERKEMBANGAN KEROHANIAN BERDASARKAN PEMIKIRAN ORNAG IND0-ARYA :
  1. Politiesme – memuja unsur-unsur alam semula jadi – api, angina, pokok yang dianggap sebagai dewa dan dewi.
  2. Henoteisme – Percaya kepada kewujudan kuasa tunggal iaitu dewa visvakarman ( dewa pencipta) dan prajapati (dewa ketua semua makhluk di dunia).
  3. Monoteisme – terdapat satu kuasa agung yang bertanggungjawab menggerakkan dunia dan diberi sift-sifat penciptaan, pemeliharaan, serta pemusnah dan dianggap sebagai Tuhan, mereka mencipta dewa brahma (Dewa Pencita), dewa Vishnu ( Dewa Pelindung/ Pemelihara) dan dewa shiva ( Dewa Pemusnah) dikenali sebagai Trimurti ( Tiga Sifat)
  4. Monism – Percaya segala sesuatu di dunia ini berasal dari satu sumber yang kewujudannya boleh dirasai dimana-mana sahaja.
Pada peringkat awal, upacara pengorbanan yang merupakan amalan bagi menggembirakan dewa dewi turut dilaksanakan.
2 jenis pengorbanan :
a)       Grhya Karmani (Pengorbanan Di Rumah) – dijalankan oleh ketua keluarga. Dibantu oleh isteri. Adalakanya seorang pedanda dijemput.
Tujuan :awal musim hujan
i)                     Elak ular-ular dari mengganggu keselamatan petani.
ii)                   Menandakan musim panas
iii)                  Sebelum meletakkan tiang pertama dalam pembinaan rumah
iv)                  Selepas membaiki rumah.
v)                   Berpindah ke rumah baru.
vi)                  Anak lelaki kembali dari menuntut ilmu.
vii)                Bulan purnama.
viii)               Tahun baru.
ix)                  Ternakan cepat membiak.
x)                    Menandakan setiap peringkat dalam kehidupan.
b)       Mahakratu dan saura – upacara pengorbanan umum
Bila : Waktu-waktu khas.
Oleh : Raja-raja & org ternama.
Tujuan : Kepemtingan sendiri & bkn utk kebaikan negara.
Dibantu : ratusan pedanda – diberika upah.

FALSAFAH
HINDU MEMENTING 5 KONSEP : BERKAIT antara SATU sama LAIN.
  1. Brahman – 1 prinsip yang menyelubungi segala apa yang ada di dunia ini.
  2. Atman – roh duniawi yang bersemadi dalam badan manusia yang bertujuan bersatu dengan brahman. Berasal dari brahman tetapi perlu menyingkirkan segala karma.
  3. Karma – perbuatan,pemikiran & peraturan individu yang akan mendatangkan kesan pada kehidupan akan datang/kelahira semula dikenali sebagai
i)                     punya karma – perbuatan baik.
ii)                   Pava karma – Perbuatan Jahat.
  1. Samsara – lingkaran kematian dan kelahiran yang dilalui oleh atman.
  2. Mokhsa – pelepasa dari kehidupan duniawi & bersatu dengan Brahman.
*Tujuan setiap atman = membebaskan diri daripada karma dan mencapai mokhsa.


PENGANUT HINDU BERPEGANG KEPADA 4 KITAB  VEDA ( SRUTI) :
a)       Rig Veda – bait puji-pujian (terawal)
b)       Yajur Veda – Doa-doa ( Upacara korban)
c)       Sama Veda – Stanza dari rig veda
d)       Atharva Veda –Jampi-jampi (amalan magis)

BUDDHISME
Pengasas : Siddharta Gautama Buddha
Ajaran : tolak ketuhanan-menumpukan aspek moral dan etika.
Sebelum kematian pengasasnya, terdapat 1 aliran asal, tetapi selepas kematiannya wujud aliran penting iaitu :
a)       Mahayana
b)       Theravada (Hinayana)
Ajaran ini dihimpunkan oleh para pengikutnya dan dikenali sebagai pitaka.
Terdapat 3 buah pitaka (Tripitaka) :
i.                     Sutta Pitaka – ajaran-ajaran asas budha yang dikenali sebagai Dhamma.
ii.                    Vinaya Pitaka – peraturan untuk penduan para sami.
iii.                  Abhidhamma Pitaka – dicipta selepas zaman Budha. Mengandungi ajaran metafizik/falsafah tentang tujuan kehidupan, kesedaran kerohanian, pencapaian nirwana dan sbb.
Doktrin ajaran Buddha tentang dhamma dirangkumkan dalam 4 kebenaran mulia:
i.                     Dukka ( Penderitaan) – lahirnya seseorang ke dunia adalah 1 penderitaan.
ii.                    Samudaya (punca atau penyebab penderitaan) – keinginan hawa nafsu
iii.                  Nirodha (penghapusan penderitaan) – perlu hapuskan hawa nafsu
iv.                  Marga – cara untuk memadam api keinginan – dengan mengamalkan prinsip “Jalan Lapan Lapis Mulia”:-
a)       Kepercayaan yang betul
b)       Tujuan atau cita-cita yang betul
c)       Pertuturan yang baik
d)       Perbuatan yang betul
e)       Hidup yang betul
f)        Usaha yang benar
g)       Fikiran yang betul
h)       Renungan yang baik.
Konsep terpenting dalam ajaran :
Ahimsa – menolak penyiksaan serta pembunuhan sesame makhluk walaupun utk sumber makanan.
Menurut Buddha, semua makhluk bernyawa wujud roh dan perbuatan membunuh makhluk akan menggangu roh yang bersemadi. Ia dianggap perbuatanberdosa dan menyebabkan pegumpulan pava karma yang akan menyukarkan mencapai nirwana.
Nirwana – melepaskan diri dariapda segala ikatan duniawi,mengetahui kebenaran serta memperoleh kesedaran secara keseluruhan di mana api keinginan dipadamkan sama sekali.

JAINISME
Banyak persamaan dengan Upanishad dan Buddhisme.
Pengasas _ mahavira ( nanma asal vardhamma)
Memntingkan undang2 sebab & akibat yang dipercayai menetukan kelahiran semula roh-roh individu.
Kehidupan manusia adlah penderitaan yang disebabkan kehendak. Seseorang dapat membuang kehendak maka terbukalah jalan untuk mencapai kebahagiaan sebenar (Nirvana).
Jalan mencapai nirvana :
a)       Keyakinan yang benar
b)       Pengetahuan yang benar
c)       Kelakuan yang benar – terdapat dalam 5 perintah jiwa:
i.                     Jangan membunuh
ii.                    Jangan mencuri
iii.                  Jangan berdusta
iv.                  Jangan berkhidupan yang tidak bersih/pemabuk
v.                    Jangan berkehendak sesuatu.
Ajaran ini mengandungi 9 prinsip :
  1. Jiva
  2. Ajiva
  3. Asrava
  4. Papa karma
  5. Punya karma
  6. Bandha’
  7. Samvara
  8. Nirjara
  9. Siddhi
*individu yang dapat samvara dan siddhi dianggap wira yang menang dalam perjuangan – jina ( perwira).


MASYARAKAT DAN BUDAYA
SISTEM KASTA/VARNA?/JATI
InstitusI unik
Berasaskan endogamy, pekerjaan tradisional, keahlian turun temurun & sistem hierarki.
Dikaitkan dengan konsep karma dan kelahiran semula. Konsep tersebut telah disalahgunakan demi kepentingan golongan tertentu dengan              mengaitkan individu yang banyak dosa dilahirkan dalam kasta bawahan.
Brahmin –     kuasa tertinggi.
Tidak boleh diganggu oleh kasta lain.

SISTEM VARNA
Hnay diamalakn di india Utara.
Wujud dari zaman Veda.
Bermula dengan kedatnagn arya
Tetap & tidak berubah.
Susunan :-
  1. Brahmin – golongan ahli agama/pemikir/pengajar
  2. Kshatriya – pemerintah/tentera
  3. Vaishya – peniaga/petani
  4. Shudra – Buruh/ hamba yang berkhidmat kepada 3 golongan di atas.
Orang arya telah meletakkan mereka ke dalam tiga kasta teratas iaitu Trivarna. Mereka menganggap bahawa kaum mereka berbuadaya berbanding masyarakat tempatan. Kemjudian masyarakat tempatan dimasukkan kedalam sistem ini sebagai varna ke-4 (Caturvarna). Selain 4 kasta di atas, terdapat pula golongan yang dikenali sebagai panchama/Chandala iaitu mereka yang amat rendah kedudukannya dan dibuang dari sistem varna.

Sistem Jati
Apabila tamadun India semakin berkembang, terdapat pelbagai bentuk pekerjaan sekitar zaman Veda. Sistem asal varna tidak diamalkan lagi.
Bersifat kesatuan kesatuan sekerja berfungsi berdasarkan pekerjaan yang mempunyai identity sosial dan kepentingan ekonomi.
Pada awalnya, hanya diamalkan di India Utara.
Tidak seoramgpun terkecuali.
Memiliki :
a)       Pentadbiran
b)       Peraturan-peraturan
c)       Sistem keadilan

UNIT TERKECIL : Panchayat – mengendalikan segal isu tanpa perlu merujuk pemerintah pusat.
Selepas beberapa kurun, pemeringkatan taraf dalam sistem jati amat dipentingkan dan berlaku pengasingan sosial (tempat makan, sumber air, perkahwinan endogamy & sbb) bagi menjaga identity jati masing-masing.
Bukan diamalkan oleh hindu – Islam, Kristian.
Terdapat golongan yang dikaitkan dengan kekotoran, penyakit dan kematian – Untouchables/Harijan(Children Of God)/Dalit(Broken/Tertindas)
                Tidak dibenarkan masuk ke rumah-rumah jati lain.
                Tidak mendapatkan air dari sumber yang sama.
                Melakukan pekerjaan kotor : pengutip bahan buangan atau pemebersih lubang najis.
                Tiada hak mendapat pendidikan, harta & senjata ( Mempertahankan diri)
*Diharamkan pada 1947


Amalan Sati / Sutee
Seorang balu akan membakar diri bersama mayat suami yang dibakar.
Sati – Wanita Suci
Mereka dianggap suci
Masuk syurga
Diberi status dewi.
Faktor ;
Ekonomi – isteru bergantung kepada suami
Sosial – dianggap bernasib malang, dijauhi oleh masyarakat dan menyebabkannya sukar untuk hidup.

Diharamkan oleh British, 1829.
Peristiwa :
a)       1987, balu 18 tahun bakar diri. Roop Kanwar dari Rajastan.
b)       2002, Kuttu Bai. 65 tahun dari Madya Pradesh.
c)       2006, 2 balu Uttar Predesh 35 & Sagar 40.

TOKOH PEJUANG DALAM TAMADUN INDIA
Mohandras Karamchand Gandhi (1869-1948)
Mahatma Ghandi.
Mahatma – Semangat kental (Great Soul)
Cara :
Tidak guna kekerasan/non-violence/Satyagraha.
Berasal dari kasta : Kshatriya
Melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang, London.
Memperjuang hak minority/untouchables
Memperjuangkan pembebasan india dariapda pengaruh British – Ahimsa.
Cth :        Mogok lapar.
                Memulau barangan British.

RAJA RAM MOHAN ROY (1772-1833)
Gelaran : Father Of Modern India
Pengasas : Brahmo Samaj (Universal Religion) – percaya kepada 1 tuhan (Brahma) & sembah berhala
Sebab : Falsafah perjuangan berkonsep :
a)       Demokrasi
b)       Liberalism
c)       Humanisme
Kasta : Brahmin
Tentang :
Amalan sutee
Child Marriage
Sistem Kasta
Sumbangan lain:
  1. Pendidikan kaum wanita
  2. Wanita berhak mendapat dan memiliki harata.

Comments

Post a Comment